Tuesday, August 26, 2008

Sejauh mana keberkesanan infrastruktur di kampus ini?

Manusia memang suka akan pembangunan. Kemajuan infrastruktur melambangkan kemajuan sesebuah kawasan. Namun secara ironinya, sesetengah pembangunan meninggalkan impak negative.
Kalau kita lihat, setiap kali menjelangnya hari konvokesyen kampus kita, pelbagai2 infrastruktur dibina. Rumah sampah pun ada. Ingatkan pondok batu itu dibina untuk pak Guard. Rupa-rupanya untuk tong sampah yang besar. Mungkin pihak management nak kurangkan bau2 yang tidak menyenangkan.
Tetapi apa pula kes tebing besi(xtahu nak describe macamana), sepanjang jalan di V5? Maklumat yang diterima untuk menghalang motor-motor. Tapi lain pula yang jadi nya. Setiap malam lebih 5 pasangan bertenggek ditebing jalan.Mana la UTP tidak semakin panas. Mata yang melihat ni lagi panas.
Begitu juga dengan kerusi2 yang lebih dr 5 di hadapan CH. Sesetngah pelajar UTP yang bijak- bijak belaka belaka telah menggunakannya untuk menjadi "port dating. Tambah lg port dating~
Mungkin pihak tertentu boleh bangkitkan isu ini. Hal ini kerana masih banyak kemudahan di lecture hall dan lab yang kurang.
Contoh yang terdekat boleh diambil ialah dilecture hall banggunan pelajar-pelajar foundation. Silap hari, ada juga orang yang patah riuk terjatuh daripada kerusi yang uzur.
Sedih juga bila ada rakan yang merungut tidak dapat menyalin nota kerana kerusi tidak mempunyai meja.Sama juga pelajar2 terutama pelajar kejureteraan kimia yang terpaksa menunggu beberapa jam kerana equipment di makmal terlalu banyak yang rosak. Haishh.. Pening pelajar2 ni nak buat lab report.
Diharap segala pembangunan yang dirancang mengambil kira juga pembangunan social masyarakat. Pengajaran juga kepada pembaca yang bakal jd YB...Hukhukhuk..

No comments: